Sosiaalinen media on mielestäin erittäin tärkeässä asemassa ravintola-alalla. 

Ravintolat ovat paikkoja, jossa moni kaivaa puhelimensa esiin ja laittaa tarinaa, kuvia ja videota johonkin sosiaaliseen mediaan. Monet ravintolat valmistavat esimerkiksi annoksia miettien erityisesti niiden mediaseksikkyyttä. Annoksen tai juoman pitää olla näyttävä, kaunis ja "instagramiin sopiva". Pelkästään tuote ei enää ole keskiössä, kun mietitään sosiaalista mediaa. Ravintolassa käyminen koetaan nykyään enemmänkin kokonaisuutena - elämyksenä, joka koostuu ruoan lisäksi monesta muustakin asiasta. Elävä musiikki, palvelu, sisustus ja muut elementit ovat myös tärkeässä asemassa.

Sosiaalisessa mediassa myös arvostellaan ravintoloita paljon. Kun etsii uutta ruokapaikkaa, törmää heti arvosteluihin. Yrityksen viestintä ja asiakaspalautteisiin vastaaminen on mielestäni tärkeää ja pitää olla hyvin mietittyä. Itse ainakin kiinnitän paljon huomiota siihen, miten kritiikkiä otetaan vastaan ja miten asiakkaille vastataan. Kertoo paljon yrityksen arvoista ja tavoista toimia, kun seuraa viestinvaihtoa kyseisissä kanavissa. 

Markkinoinnin ja mainonnan kannalta sosiaaliset mediat ovat todella arvokkaita. Monet yritykset järjestävät erilaisia arvontoja ja kilpailuja somessa ja saavat näin helposti lisää näkyvyyttä itselleen. Mielenkiintoiset päivitykset tuovat tykkäyksiä ja seuraajia lisää, joka taas parantaa näkyvyyttä entisestään. Monet yritykset, myös ravintolat, ovat siirtyneet mainonnassaan käyttämään pelkästään sosiaalista mediaa. Se on edullista, sillä voi tavoittaa paljon ihmisiä ja erilaisten työkalujen avulla pystyy määrittämään minkälaiselle ryhmälle tahdot mainoksen näkyvän. Prittimedia tuntuu vanhanaikaiselta ja se ei enää välttämättä tavoita sitä oikeanlaista asiakaskuntaa.

Itse näen, että oli kyseessä minkä tahansa alan yritys, niin on ensiarvoisen tärkeää käyttää sosiaalista mediaa hyödykseen. Nykyään on onneksi saatavilla monenlaisia eri koulutuksia ja palveluita, jotta kyseiset asiat saadaan kuntoon ja sivut eri kanaviin.