Tässä tehtävässä tarkastelen kolmen eri yrityksen sosiaalisen median käyttöä. 
Valitsin tarkasteltavaksi erilaisia ravintoloita/pubeja.
Ensimmäinen kohde on helsinkiläinen Hok-elannon rockhenkinen-pubi. Toinen kohde on turkulainen fine dining-ravintola ja kolmas kohde kotkalainen ravintola, joka sijaitsee saaressa kaupungin edustalla.

1. kohteen sosiaaliset mediat ovat Facebook ja Instagram.

Ravintolan julkaisut kummassakin ympäristössä ovat lähes identtiset. Päivitykset ovat yleensä pilke silmäkulmassa tehtyjä ja hyvin viihdyttäviä. On hauskoja videopätkiä ja värikkäitä kuvia. 
Facebookin puolella on kuitekin poikkeusaikana jaettu myös ketjun julkaisemia infoja koskien poikkeusjärjestelyjä ja turvallisuutta. Facebookin puolella on siis jaettu myös tärkeää ja asiallista infoa, mutta Instagramin puolella ei. Mielestäni on ihan ok, että jokin sosiaalisen median kanava pidetään "kevyenä" ja jaetaan vain hauskoja juttuja. Toisaalta nyt poikkeusaikana olisin kokenut tärkeänä myös informaation muissakin kanavissa - kaikki eivät välttämättä käytä jokaista mediaa. 

2. kohteen sosiaalinen media on Instagram.

Erittäin miellyttävät ja hyvin otetut kuvat. Paljon tunnelmallisia ruokakuvia, mutta myös kuvia luonnosta ja käytetyistä raaka-aineista. Kuvien sommittelu ja tyyli on mietitty tarkkaan: kuvien rajaus on samanlainen kaikissa ja se tekee feedistä yhtenäisen ja mukavan katsella. 
Kuviin on selkeästi panostettu paljon ja mietitty tarkkaan minkälainen ilme tilille halutaan. Jos verrataa esimerkiksi ylempänä esiteltyyn kohteeseen, on tili paljon ammattimaisempi ja tyylikkäämpi. Vaikka tämä eroaakin paljon aiemmasta esittelystä, on molemmilla omat hyvät puolensa. Tietysti asiakaskunta pitää ottaa huomioon myös sosiaalisessa mediassa ja miettiä minkälaisia päivityksiä he haluavat nähdä. 

3. kohteen sosiaaliset mediat ovat Instagram ja Tiktok.

Ravintolan Instagram on mielestäni vähän tylsähkö. Ravintola on suurimmaksi osin julkaissut feedissään valmiita mainoskuvia tulevista keikoista. Toki ne ovat informatiivisia, mutta kyseiseen mediaan tylsiä. Joitain ruokakuvia ja maisemakuvia löytyy myös. 
Tiliä selaamalla näyttää siltä, että aikaisemmin Instagramiin on päivitetty enemmän kunnon kuvia ja feedi on ollut monipuolisempi. Onkohan vaihtunut jossain vaiheessa yrittäjä tai somesta vastaava henkilö? Näyttää kuitenkin siltä, että ravintola sijaitsee mahtavassa miljöössä ja ruokakin näyttää olevan hyvin kuvauksellista ja mediaseksikästä. Mielestäni kyseisen yrityksen kannattaisikin panostaa huomattavasti enemmän tiliinsä. 
Tiktokissa ravintolalla on muutamia videoita. Heidän tilinsä näyttää olevan perustettu vasta viikko sitten, mutta videoita on tosiaan kertynyt jo useampia. Mielestäni he ovat kuitenkin Tiktokin puolella onnistuneet huomattavasti paremmin ja videot ovat mukavaa katseltavaa. Niissä näkyy maisemia, ruokaa ja iloista henkilökuntaa! Toivottavasti he jatkavat videoiden tekoa ja panostavat mainontaan vaikka tässä, kasvavassa mediassa!